Waarom is patiënten betrekken waardevol bij het verbeteren van zorg?

Betere zorg en (zorg)producten leveren begint bij het écht betrekken van patiënten. Zij weten als ervaringsdeskundigen als geen ander hoe de zorg die zij ontvangen voor hen werkt. Ook weten zij uit ervaring wat beter kan.

Er zijn verschillende manieren om patiënten bij je project of onderzoek te betrekken. Afhankelijk van je doel kun je met patiënten samenwerken door middel van bijvoorbeeld interviews, focusgroepen, deelname aan vragenlijsten en gebruikerstesten, of door patiënten als spreker of bezoeker te betrekken bij congressen

Maar wat levert het betrekken van patiënten op? En waarom is dat zo waardevol?

  • Krijg unieke inzichten
  • Verspil minder tijd, energie en geld
  • Maak je zorg(product) waardevoller
  • Voldoe aan de eisen van opdrachtgevers

Krijg unieke inzichten

Als je patiënten betrekt bij je project of onderzoek, krijg je inzichten die je niet krijgt als je alleen uitgaat van de theorie. Door met patiënten in gesprek te gaan hoor je concrete behoeftes en frustraties.

Zij kunnen je veel meer vertellen over problemen waar ze mee zitten en hoe het is om met een bepaalde aandoening te leven, dan de gemiddelde onderzoeker of beleidsmaker. Bovendien kun je doorvragen en inspelen op onderwerpen die je tijdens een interview bespreekt.

Patiënten kunnen je inspireren door te vertellen over situaties en ervaringen die je van tevoren niet had kunnen bedenken. Ook zie je of patiënten begrijpen waar je het over hebt. Begrijpen ze je goed of interpreteren ze bepaalde dingen anders dan je bedoeld had? Dit soort concrete inzichten helpen je om je dienst (zorg) of zorgproduct te verbeteren.

Patientervaring ikzoekeenpatient.nl verbeteren zorg

“Zorgverleners weten hoe het werkt. Ik weet, als patiënt, hoe het voelt.”
– Betty, ervaringsdeskundige

Verspil minder tijd, energie en geld

Wat willen patiënten en wat zijn hun wensen? Laat je zorg(product) beter aansluiten bij je doelgroep. Dit doe je om te beginnen door in gesprek te gaan met je doelgroep. Door in gesprek te gaan, kun je je beter in hen verplaatsen.

Ook helpt het om taalgebruik van patiënten te leren kennen. Als je de patiënt begrijpt en je spreekt een taal die zij ook begrijpen, kun je beter inspelen op hun wensen en behoeften. Bovendien verspil je minder tijd, energie en geld aan een zorgproduct of dienst dat minder zal aanslaan bij je doelgroep.

Als je de inzichten en verbeterpunten daadwerkelijk toepast in de zorg of het zorgproduct dat je levert, wordt de kans groter dat je zorg(product) beter geaccepteerd wordt en relevanter is voor patiënten. Neem de ontwikkeling van de rolstoel. Rolstoelen bestaan al heel lang, maar pas 15 jaar geleden is rolstoelgebruikers gevraagd waar zij nou eigenlijk lekker in zitten. Een goede zithouding kan het verschil maken in de kwaliteit van leven. Zeker bij rolstoelgebruikers is dat het geval. Door rolstoelgebruikers zelf te betrekken bij de ontwikkeling van een rolstoel, is de kans groter dat zij meer energie, meer sociale interactie en minder pijnklachten ervaren.

Maak je zorg(product) waardevoller

Een patiënt is geen data. In de wetenschap gaat alles via regelgeving en strikte protocollen. En dat is maar goed ook. Maar elke patiënt heeft zijn eigen verhaal. In het dagelijks leven is juist de context van de patiënt belangrijk.

Je leest niet op een scherm af hoe het echt met de patiënt gaat. Natuurlijk, uit cijfers en onderzoeksdata haal je veel betrouwbare informatie. Maar het welzijn van een mens en de kwaliteit van leven gaat verder dan statistieken. Juist de kruisbestuiving tussen fundamenteel wetenschappelijk onderzoek en informatie over de dagelijkse ervaring van patiënten is waardevol.

Door inzicht te krijgen in de verhalen van patiënten, kun je beleid, zorg, zorgproducten en alles daaromheen beter afstemmen op de patiënt. Maak beleid, zorg en zorgproducten die relevanter en daardoor waardevoller zijn voor patiënten door hen erbij te betrekken.

Een goed voorbeeld is IT bedrijf Topicus. Zij hebben de app spreekuur.nl laten testen door patienten. Deelname van patiënten aan dit onderzoek zorgde uiteindelijk voor een gebruiksvriendelijk platform, Spreekuur.nl, waarin patiënten laagdrempelig de zorg voor zichzelf of voor anderen kunnen regelen.

Spreekuur.nl vraag online advies aan van jouw huisarts Voorbeeld: Spreekuur.nl, vraag online advies aan van jouw huisarts

Door patiënten te betrekken bij onze vraagstukken komen we tot waardevolle inzichten. Één van die concrete inzichten is dat we nog meer mensen via Spreekuur.nl kunnen helpen als we juist niet voor iedere gezondheidsklacht een online chat starten met de huisarts.

Voldoe aan de eisen van opdrachtgevers en subsidieverstrekkers

Steeds meer opdrachtgevers en subsidieverstrekkers nemen patiëntenparticipatie op in hun voorwaarden. Je moet duidelijk kunnen omschrijven hoe je patiënten betrekt bij je project of onderzoek. Soms is dit zelfs een verplichting. En dat is niet voor niks! Laat patiënten dus écht meedenken en zet ze niet alleen in om het vakje patiëntenparticipatie te kunnen afvinken. Maak samen met de patiënt de zorg en (zorg)producten steeds beter.

Wil je ook patiënten betrekken bij je onderzoek?

Wij helpen je graag bij het vinden van de juiste mensen. Maak gebruik van het netwerk van Ikzoekeenpatient.nl. Met meer dan 200 patiëntenorganisaties en ruim 23.000 patiënten in ons netwerk kunnen we heel gericht op zoek naar de beste match. Klik op de knop hieronder en maak direct een belafspraak.

Andere Artikel