23.000 diverse patiëntenervaringen beschikbaar dankzij het Zorgpanel

De Patiëntenfederatie Nederland beschikt over een groot netwerk van diverse patiënten, ieder met eigen verhalen en ervaringen. Met deze ervaringen kunnen we producten en diensten in het zorglandschap blijven verbeteren. Ikzoekeenpatiënt.nl kan dankzij het uitgebreide netwerk zorgen voor de meest relevante patiënten bij jouw onderzoek of zorgvraag. Een belangrijke schakel voor Ikzoekeenpatient.nl is het Zorgpanel.

Met 23.000 leden is dit een van de grootste patiënten-databanken van Nederland. Wat betekenen deze twee partijen voor elkaar en hoe kunnen ze je helpen met gerichte patiëntenparticipatie? We praten hierover met Nanda Beck van de Patiëntenfederatie en het Zorgpanel.

22000 leden zorgpanel patientenfederatie ikzoekeenpatient

Over het Zorgpanel

Nanda is al ruim 15 jaar werkzaam bij de Patiëntenfederatie en stapsgewijs in het beheer van het Zorgpanel gegroeid. Het panel bestaat uit een database van mensen die willen meedenken over onderwerpen binnen de Nederlandse gezondheidszorg.

Dit gebeurt voornamelijk met online vragenlijsten, maar zorggebruikers kunnen ook ingezet worden voor bijvoorbeeld focusgroepen of interviews. De informatie die dit oplevert is volgens Nanda van groot belang: “Patiëntenervaringen vormen immers de basis voor alles wat we doen en waar we voor staan. Het zijn niet alleen cijfers die we uit de onderzoeken halen, maar het zijn echt mensen met een ervaring die erachter zitten”.

Wie zijn de leden binnen het Zorgpanel?

Met 23.000 leden en een gemiddelde leeftijd van 65 jaar is het Zorgpanel verspreid over alle provincies. Iets meer vrouwen dan mannen en een groter deel is hoger opgeleid. 

Nieuwe respondenten

De meeste aanwas die het Zorgpanel krijgt voor nieuwe leden komt van zorgkaartnederland.nl, ook een onderdeel van de Patiëntenfederatie Nederland. “Via deze website word je gevraagd of je vaker mee wilt doen aan vragenlijsten. Dit is een belangrijke ingang voor ons, omdat hier veel gebruik van wordt gemaakt”, vertelt Nanda. 

Een belangrijke bron van informatie

Als patiëntenfederatie spreek je namens patiënten. De taak is om een zo groot en actief mogelijke achterban te creëren voor mensen die hun verhaal of ervaring hierover kwijt willen.

Met een ingevulde vragenlijst van 10.000 meningen kun je deze wel bij de politiek of andere partijen onder de neus duwen

Directe onderbouwing

De informatie die uit de vragenlijsten komt biedt advies voor andere zorgpartijen. De standpunten kun je meteen onderbouwen. “Uit elke vragenlijst die we doen komt een rapport met aanbevelingen: voor de politiek, zorgaanbieder of een verzekeraar. En met een ingevulde vragenlijst van pakweg 10.000 meningen kun je deze wel bij de politiek of andere partijen onder de neus duwen: Kijk wat de mensen die ermee te maken hebben zeggen”.

Voorbeeld vraagstuk: medicijntekort

“Een tijd terug was er bijvoorbeeld een medicijntekort in Nederland. Toen is er snel een vragenlijst opgesteld en uitgezet onder het zorgpanel en de achterban. Deze is heel vaak ingevuld en dit heeft veel nieuwswaarde gehaald. Zo kwam er in korte tijd veel aandacht ontstaan voor de concrete ervaring van mensen die te maken hebben met medicijntekort en wat dat betekent in hun dagelijks leven”. 

Wat betekenen het Zorgpanel en Ikzoekeenpatient.nl voor elkaar?

Om de ervaringen van beiden kanten te belichten schuift Rianne Tegelaar, productmanager binnen Ikzoekeenpatient.nl, aan.

In eerste instantie is het Zorgpanel intern opgezet zodat de Patiëntenfederatie input kan halen uit patiënten. Dat veranderde met de komst van ikzoekeenpatient.nl. Want: “met alle tijd en moeite die we in het panel steken, waarom zouden we het dan niet extern delen voor een bredere inzetbaarheid?”, stelt Rianne.

Een grote, diverse database

Ikzoekeenpatient.nl zorgt ervoor dat de juiste, externe aanvragen m.b.t. patiëntenparticipatie worden verbonden met de juiste patiënten. Voor deze partij is het Zorgpanel dan ook heel waardevol. Rianne licht toe: “Dankzij de grote en diverse database van het panel, kunnen we eigenlijk altijd aan een verzoek voldoen”. 

Eén centrale plek voor externe verzoeken

Beleidsmedewerkers of andere externe partijen kunnen het Zorgpanel voor specifieke vraagstukken benaderen via Ikzoekeenpatient.nl. “Het voordeel voor ons is dat Ikzoekeenpatient.nl één plek is waar externe verzoeken centraal binnenkomen”, vertelt Nanda. “Hiervan maken we bijna maandelijks een oproepenlijst met onderzoeken of interviews waar mensen zich dan voor op kunnen geven”. 

Meer verzoeken, meer ervaringen

De mensen binnen het Zorgpanel zijn lid met een reden: ze willen heel graag helpen en hun ervaringen delen. “Hoe meer vragen en verzoeken we vanuit Ikzoekeenpatient.nl delen met het Zorgpanel, hoe groter de kans dat deze ervaringen ook daadwerkelijk gebruikt worden”, licht Rianne toe. “Voor mensen voelt het heel waardevol als ze bijvoorbeeld aan een wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Amsterdam mee kunnen doen”. 

Weten wat voorgaande klanten zeggen m.b.t het vinden van de juiste patiënten via Ikzoekeenpatient.nl? Lees hier het interview met Lisette van Topicus over haar beleving met patiëntenparticipatie.

Benieuwd hoe wij de juiste patiënten vinden voor jouw zorgvraagstuk?

Maak gebruik van ons uitgebreide netwerk om patiënten te betrekken bij het proces. Met meer dan 200 patiëntenorganisaties en ruim 23.000 patiënten in ons netwerk kunnen we heel gericht op zoek naar de beste match voor jouw organisatie.

Andere Interview